שירותי סליקת אשראי לעסקים קטנים

כרטיסי אשראי הפכו לאמצעי תשלום נפוץ מאד, כאשר לכל אדם יש בארנק שלו לפחות כרטיס אחד. עבור העסקים שעשויים לקבל תשלום באשראי, ברור מדוע מתן האופציה לתשלום באשראי ללקוחות היא יתרון משמעותי שיקל על הלקוחות ויביא לכך שהם לא יוגבלו באופן התשלום שלהם.

הבעיה היא שלכל שימוש כזה באשראי יש עלויות משלו מצד העסקים, בעיקר עבור סליקה. עלויות אלו פוגעות בפוטנציאל הרווח של העסקים מהעסקה שבוצעה, כך שעלות גבוהה מדי לא בהכרח תהיה כדאית. אז האם ישנם פתרונות משתלמים עבור עסקים קטנים, שירצו מן הסתם עלויות מינימליות ככל האפשר?

המלכודות העיקריות – והדרך לפתרון אותן

הסדר סליקה של בעל עסק קטן עם גורם המעניק שירותים בתחום – בדרך כלל חברות האשראי או גופים פיננסיים אחרים – כולל מספר סעיפים חשובים שחשוב לשים אליהם לב. הבעיה היא שלא כל בעלי העסקים מודעים אליהם, ולכן מקבלים החלטות שפוגעות בהם בנקודת הזמן הנוכחית. כך, למשל, הם פונים לעסקים שהעמלה שהם גובים עבור הסליקה (אחוז מסוים ממחזור העסקאות החודשיות, בדרך כלל) היא גבוהה ובלתי פרופורציונלית. בהתחשב בעובדה שעסקים קטנים לרוב חרדים לכל סכום כסף שהם מוציאים, ברור מדוע נותן שירות שגובה עמלה סבירה צריך לקבל עדיפות.

במקרים מסוימים אפשר בהחלט להתמקח או לנהל משא ומתן על גובה העמלה, למשל כאשר "מעמתים" את אנשי החברה עם הצעות של חברות מתחרות. אם רק יודעים איך לחפש וגם משקיעים בכך מאמצים, ניתן למצוא שירותי סליקה הולמים במחיר די מינימלי של כמה עשרות שקלים לחודש.

יש לקחת בחשבון עלויות נלוות, שבכוחן השלילי לייקר את ההוצאה עבור שירותי הסליקה: עמלת מינימום הנגבית מבית העסק, למשל, או דמי פתיחת תיק. לא תמיד החברות המספקות את שירותי הסליקה אכן ידגישו את העלויות האלה, בלשון המעטה, כשתרחיש בו בעל העסק לומד עליהן כלאחר מעשה הוא אפשרי, למרבה הצער. כתוצאה מכך חשוב לעבור היטב על פרטי ההסכם המתגבש מול חברת הסליקה, לוודא שהכל מובן בו ושאין סעיפים בעייתיים.

התאמה לצורכי העסק

כשבוחרים שירותי סליקה יש לוודא שהם מתאימים כמו כפפה ליד לצרכים המשתנים של העסק הנקודתי: הגודל שלו משחק תפקיד, מטבע הדברים, ולכן רצוי לוודא שהשירותים אכן מותאמים לעסקים בהיקף פעילות או עסקאות דומה. יש שירותים המיועדים מראש לעסקים בתחום מקצועי מוגדר, שיכולים לקבל עדיפות. חלק מהאנשים ימליצו לבחור בפתרון סליקה שמאגד בתוכו את כל אפיקי הגבייה של העסק, כשגם הפקת דוחות וסטטיסטיקות נראית מתבקשת בהרבה תרחישים.